Friday, February 5, 2010

BERITA PENDIDIKAN ISLAM


(keratan akhbar)
Buku teks agama kelirukan pelajar
Oleh Suraya Roslan
bhkt@bharian.com.my
Imam tegur kesalahan fakta jejas akidah

KUALA TERENGGANU: Seorang imam masjid di sini merayu Kementerian Pelajaran meneliti semula kandungan buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Empat kerana berlaku kesalahan yang boleh mengeliru dan menjejaskan akidah pelajar.

Nokman Zakaria, 58, seorang pesara guru agama berkata, dia menyedari kesilapan pada halaman 75 dan 134 buku itu sejak lima tahun lalu ketika bertugas sebagai guru agama di sekolah menengah di negeri ini.
Beliau sudah memaklumkan perkara itu kepada Jabatan Pelajaran Negeri dan kementerian, tetapi sehingga kini tiada tindakan diambil untuk mengatasi kesilapan itu, malah buku teks berkenaan masih diulang cetak sehingga kini.

"Sebagai contoh, pada muka surat 134, menyatakan antara syarat sah sembelihan ialah 'tidak berada dalam ihram haji' dan ini salah kerana tidak ada pada mana-mana kitab Feqah menyatakan syarat itu. Cuma dalam bab haji ada menyebut larangan ihram iaitu dilarang memburu binatang buruan darat yang halal dimakan.

"Jika binatang disembelih itu buruan seperti rusa dan kijang, ia termasuk larangan ihram haji tetapi jika disembelih itu seperti ayam, itik, lembu dan korban, dibolehkan kerana bukan binatang buruan.
"Kesilapan ini tidak sepatutnya terjadi kerana membabitkan komuniti besar, iaitu hampir semua sekolah di negara ini guna buku teks ini dan kementerian perlu meneliti terlebih dulu kandungannya serta merujuk orang bertauliah dalam hal ini," katanya yang juga imam Masjid Padang Tengir, Manir, di sini.

Nokman berkata, jabatan dan kementerian mengakui kesalahan pada buku berkenaan tetapi masih tiada tindakan diambil.

Beliau berkata, kesilapan berhubung tafsiran penyembelihan dan hal berkaitan akidah yang ditulis dalam buku berkenaan patut diperbaiki kerana boleh mengelirukan pelajar dan guru.

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template